Tävlingar

Tävlingar inom motorsport är kanske en av dem mest moderna sätten att tävla på. Vilket inte är så konstigt då motordrivna fordon inte funnits under så lång tid, men ganska snabbt efter att dem utvecklats så börjades det självklart att tävlas inom dessa. Det kan vara tävlingar inom allt från motorbåtar, flyg, motorcykel, bilar till snöskotrar och jetskis. Det tävlas även inom väldigt stor skillnad på prisklasser så som motorklasser. Att tävla tillsammans med några bekanta i 30min på en gokart bana eller att tävla med flygfordon skiljer sig självfallet väldigt mycket i prisklass. För att tävla inom de flesta motorsporter krävs en del pengar att lägga ner på det.

Tävlingar inom motorsport är mycket populära

Tävlingar inom olika kategorier och klasser

Inom exempelvis motorcykelsporter så tävlas det vanligtvis i hur snabbt en motorcykel kan ta sig runt en bana på kortast möjliga tid och före de andra som deltar i tävlingen. Men det är inte bara en kategori, det finns motocross, roadracing, speedway, trial och allting där emellan. Sedan delas dessa tävlingar upp i olika klasser, beroende på storleken av de motorer som motorcyklisterna har. För den som inte är van eller åkt med i något fordon som varit avsett att tävla i kan nog bara 5 minuter av ett kraftfullt motorfordon vara nog för att ge ett minne för livet i form av adrenalin som den ovane får vara med om.

Tyvärr så kan motorsporter kräva en del kapital för att börja tävla i. Visar man sig vara duktig inom den motorsport man intresserat sig i så ställer man självklart inte upp med sitt eget kapital längre utan det gör sina sponsorer och man kan bli väldigt bra betald om man är en spelare i toppen av de tävlingar man ställer upp i. Exempelvis så är dem i formel 1 toppen mångmiljonärer och dit kommer man inte om man inte presterat väldigt duktig inom bilsporter på bana som går ut på hastighet. Dessa skiljer sig nämligen väldigt mycket från andra bilsporter som exempelvis rally och folkracing.

De största inom sporter

Av tävlingar inom motorsport så är dess okrönte kung Formel 1. Finalen formel 1, 2010 års säsong sågs av 527 miljoner människor via TV och ingenting pekar mot att det har blivit mindre populärt. Även här är prispengarna absolut störst och kostnaden av bilarna, mekaniker och allting runt omkring dyrast. En typisk tävling för dessa brukar vara i cirka 2h och täcka omkring 300km i körsträcka, motsvararande 150km/h i genomsnittshastighet. Personen som ofta anses som den bästa formel 1 föraren genom tiderna är den alldeles för tidigt bortgångna Ayrton Senna som gick bort under ett race i formel 1, medans Michael Schumacher är den enda som lyckats vinna sju världsmästerskap.

150km/h i genomsnitt på en kurvig och snäv bana så kan man lätt förstå att topphastigheten de kommer upp i under ett sådant race är mycket högre. Dock finns det tävlingar inom både flyg och andra bil motorsporter som har snabbare topphastighet. Snabbast av dem alla är nog dragsters som kan komma upp i cirka 520km/h, detta är dock bara under en raksträcka på 402m, men det ger en acceleration som ingenting annat. Sporten innehåller inga kurvor och ett lopp är över inom några sekunder. Tävlingar inom vissa flygsporter tar sig över 400km/h och här gäller det också att manövrera flygplanet i fler riktningar än bilsport, då dessa även har altituden att tänka på. G-krafterna som dessa piloter utsätts för har fått en begränsning på 10G, allt över detta ger straffpoäng. En formel 1 förare kommer upp i cirka 5G.

Begränsningar inom motorsporter

Inom tävlingar i formel 1 för några år sedan var motorerna betydligt mer kraftfulla i formel 1 än de är idag. Nu har restriktioner i tävlingar satts för att i första hand bättra på säkerheten inom sporten. Turbomotorerna som användes under 1980 talet har fått se stora förändringar, dessa kunde ge upp till 1500 hästkrafter medans dagens bilar har en begränsning på cirka 750 hästkrafter. Även fast hästkrafterna i stort har halverats så ger dagens bilar snabbare tider på samma banor. Hästkrafterna har inte allt att göra med snabba lopp utan att dessa påverkas av många faktorer, som aerodynamiken, bromsar, däcken, elektroniska hjälpmedel samt den största faktorn av alla, föraren.